Genåbning af bordtennis mandag den 15. juni 2020 kl. 09:00


 

Kære alle                

Vi var en del medlemmer der onsdag den 11. marts 2020 forlod omklædningsrummet, med ordene ”vi ses på fredag”, det var samme dag’s aften Mette Frederiksen lukkede Danmark ned, og hvad værre var, hun lukkede også Bordtenniskælderen ned.

Der blev igen åbnet for bordtennis mandag den 8. juni 2020, så efter godt tre måneder fik jeg igen adgang til herlighederne her tirsdag den 9. juni 2020. Det var en meget mærkelig fornemmelse at træde ind i de hellige haller. Jeg har ryddet opslagstavlen og vinduerne for opslag, så nu er det før eller efter Covid-19. Bestyrelsen har i dag torsdag den 11/6 2020 været samlet i kælderen for blandt andet at finpudse vores egne generelle retningslinjer. De er nu udarbejdet på grundlag af vores eget kendskab til forholdene, og på grundlag af de retningslinjer der er udarbejdet af Kulturministeriet, sundhedsmyndighederne, DIF, DGI og Bordtennis Danmark. Vi har besluttet at åbne igen mandag den 15. juni 2020.

Udover vores egne retningslinjer har medlemmerne også fået tilsendt Bordtennis Danmarks retningslinjer målrettet bordtennis. Det hele kan virke lidt uoverskueligt, men mon ikke det finder et fornuftigt leje når vi når vi når hen på den anden side af sommerferien, og Ellekærskolen er blevet til Ellehøjskolen, efter en sammenlægning af Ellekærskolen og Tovshøjskolen. Måske ser verden ganske anderledes ud til den tid. 

ÅRHUS  BORDTENNIS VETERANER   generelle retningslinjer for bordtennis

Her er ÅBV’s bud på generelle retningslinjer for genåbning af Bordtenniskælderen på Ellekærskolen. Vi påbegynder spillet mandag den 15. juni 2020 kl. 9. Vi har nu været lukket ned i 3 måneder, det var nemt nok at lukke ned, om vi kan lukke op på en tryg og behagelig måde er en ganske anden sag. Hvis vi sammen gør vores bedste, skal det nok gå. Min fornemmelse er at det nok ikke bliver så nemt endda.

BTDK Henviser til to punkter det er særligt vigtigt at fokusere på:

1.      Hygiejne med fokus på hoste- og nysetikette, håndhygiejne og kontaktpunkter.

2.      Kontaktreduktion med fokus på afstand, hyppighed, varighed og barrierer.

Bliv hjemme hvis du har symptomer som feber, hoste eller muskelømhed. Får du milde symptomer under træningen, så gå straks hjem, og bliv hjemme til du er rask.   

Personer i risikogruppen bør overveje om de fortsat ønsker at spille. Alene på grund af alder, tilhører de fleste af os risikogruppen.

Der skal til hver træning vælges en hygiejneansvarlig pr. 20 spillere, vi er netop 20. Samme person kan så stå for salg af drikkevarer med videre. Det vil være naturligt at den der åbner er en af de ansvarlige.

Du skal ankomme til skolen omklædt og du spiller kun med dit eget bat, og lån det ikke ud til andre. Husk skoskifte inden i går ind i Bordtenniskælderen, ligesom der skal vaskes eller sprittes hænder inden i går ind. Begræns taskeindholdet mest muligt. Tasker opbevares med en smule afstand. Medbring evt. håndsprit.  Man går straks hen til det bord hvor man skal spille, og afventer eventuelt sin makker. Ved skift af spillere ved et bord, rengøres bordet. Der holdes en pause.

På nuværende tidspunkt må bade og omklædningsfaciliteter ikke bruges, det kan først ske når sundhedsmyndighedernes retningslinjer for rengøring og afstand kan overholdes, og kødannelser kan undgås. Vi er i øjeblikket ved at undersøge hvilke muligheder vi har for at opfylde kravene til rengøring, så vi igen kan benytte omklædningsrummene. Det handler så vidt jeg kan se mest om rengøring af kontaktflader, vi får se hvad de ellers melder ud om rengøring. 

Hold døren(e) åbne. Det er vigtigt at afstandskravet på 1,5 til 2 meter overholdes. Flyt ikke på borde og bander, og rør ikke ved bordene, det er kun bolden der må det. Der spilles ikke double, kun single, og ikke med robot, og der spilles uden sidebytte. 

Borde og bolde må ikke afsprittes, men skal rengøres med vand og sæbe. Ånd ikke på bat og bold.

Relevante kontaktpunkter, såsom dørhåndtag, gelændere osv afsprittes før og efter træning, undgå i det hele taget berøring af naturlige kontaktpunkter, som gelændere, borde, stole, taskebord med videre. 

Drikkevarer kan kun betales med mobilepay. Man skal spritte hænder inden man tager noget, eller lægger noget i køleskabet. Det samme gælder hvis man skal ha’ kaffe.

Bordtenniskælderen er opdelt i 2 x 5 borde, svarende til 2 x 10 spillere og to trænere. Vi har fjernet hver anden stol ved taskebordet, så der nu er 10 tilbage. I hyggerummet har vi fjernet stole så der nu er 8 tilbage. Det vil sige at der er plads til 20 spillere, 2 trænere, 10 tilskuere langs endevæggen ved taskebordet, og 8 i hyggerummet. Det giver i alt 40 personer. Det samlede gulvareal er på 438 kvadratmeter, det gi’r ca. 11 kvadratmeter pr. person, retningslinjerne siger 4 kvadratmeter pr person.

Husk ikke at gi’ hånd eller kram til andre spillere.

Der kommer hele tiden nye retningslinjer, jeg har lige modtaget nyt fra DIF, omhandlende afvikling stævner, det måtte man ikke for få dage siden, sådan kommer der hele tiden noget nyt. Det kan godt virke lidt overvældende, når man tænker på hvordan det var før, men mon ikke det hele finder et rimeligt leje, og fornuften og retningslinjerne kommer til at ligne hinanden mere og mere. 

Det er vigtigt at retningslinjerne bliver fulgt, ellers risikerer vi at blive lukket ned igen, på en lidt trist baggrund.

Ovenstående er gældende til andet meldes ud.

                                                                             

På vegne af ÅBV’s bestyrelse

Kim Christoffersen

 

<til toppen>